CeMAS study:

Conspiracy ideological positioning on
the Ukraine war and the role of RT DE
on Telegram

Jan Rathje
Miro Dittrich

Martin Muller
April 2022

Fa

Funded  ALFRED LANDECKER
by: FOUNDATION



CeMAS

Introduction

On February 24, 2022, Russia launched a brutal war of aggression against Ukraine in
violation of international law. Since the start of the war, more than five million people
have fled the country due to the ongoing threat, according to the United Nations
Refugee Agency (UNHCR) (as of April 24, 2022). Countless attacks on civilians as well
as brutal war crimes have been documented.

The war is accompanied by propaganda and disinformation on the part of Russia that
have been years in the making. For this reason, the European Union imposed sanctions
against the Russian state media outlets RT (formerly Russia Today) and Sputnik/SNA
within the EU in early March 2022.

RT and Sputnik/SNA were also banned from Telegram for violating local legislation.
The Russian propaganda symbol "Z" has been banned in some German states as
condoning the Russian war of aggression.

In responding to the Russian war of aggression, the conspiracy-ideological and far-
right milieu became a disseminator of pro-Russian propaganda. This research paper
first examines the positioning of this milieu with respect to the war of aggression in
the early weeks of the war and then investigates the media most frequently shared on
Telegram.

Conspiracy-ideological positioning in the
Russian war against Ukraine

The current phase of the Russian war against Ukraine beginning on February 24, 2022
led to numerous reactions within conspiracy-ideological communities on Telegram.
An analysis of the ten largest German-language conspiracy-ideological Telegram
channels during the first week of the war clearly shows that although the milieu’s
positioning with respect to the war is not always uniform, the large majority support
the position of Russia and Putin.

Page 2



CeMAS

Position | Telegram channel Subscribers
1 reitschuster.de 300,120
2 Eva Herman Offiziell 212,822
3 AUF1 196,621
4 GemEINSam stark - JETZT 185,050
5 Freie Medien 176,197
6 Alles Ausser Mainstream 167,907
7 Reiner Fuellmich pe/at/cH 163,224
8 X Oliver Janich 6ffentlich 160,270
9 Freie Sachsen 148,173
10 Ken Jebsen - Aufklarung und Information 144,215

Figure 1: Top 10 German-language conspiracy-ideological channels on Telegram as of March 11, 2022.

Pro-Russian and war-apologist positions

The majority of the ten channels with the most subscribers positioned themselves on
the side of Russia (or Putin) and against Ukraine, or at least against the West." These
include the channels of the prominent German-speaking conspiracy theorists Eva
Herman, Bodo Schiffmann (Alles Ausser Mainstream, lit. “Everything But
Mainstream”) and Reiner Fuellmich. The channels of the Saxon fringe political party
Freie Sachsen (“Free Saxons”) as well as the “alternative” media outlets of AUF1,? Freie
Medien (“Free Media”) and Ken Jebsen — Aufkldrung und Information (“Ken Jebsen -
Clarification and Information”)® positioned themselves on the side of Putin. Only the
channel GemEINSam Stark - NOW (“Togelher Strong - NOW”) did not take a position
within the period of analysis. This could be related to the fact that the channel was
founded with the intention of collecting as many subscribers as possible in order to
send a signal against compulsory vaccination. Taking a position on the Russian war of
aggression could have the potential to split the conspiracy-ideological milieu and
possibly lead to an exodus of subscribers. In general, however, it can be noted that the

We examined the ten most-viewed posts during the first week of the war from February 24 to
March 2, 2022.

2 AUF1 is a far-right online TV broadcaster based in Austria.

3The channel is named after the German conspiracy theorist Ken Jebsen, but he himself has no
control over the channel and has distanced himself from it.

Page 3



CeMAS

top ten channels that positioned themselves as being pro-Putin have seen a slight
increase in membership since February 24, 2022. A large increase was recorded by
pro-Russian channels which had fewer subscribers prior to the war and were not
previously among the largest channels of the milieu.

Content-wise, the actions of the Russian government were largely excused: Putin was
considered to be merely reacting to years of provocation by the West — and especially
by NATO. The AUF1 channel offered a platform for this position through an interview
with the conspiracy theorist Christoph Hérstel, the founder of two fringe conspiracy-
ideological parties (Deutsche Mitte and Neue Mitte, “German Center” and “New
Center”). Bodo Schiffmann also took up the Kremlin’s disinformation concerning
Russia's alleged “denazification” of Ukraine, claiming that NATO had brought a fascist
government to power in Kyiv. He also shared - along with Eva Herman - a piece of
disinformation that became a common refrain within the milieu regarding US-funded
bio labs in Ukraine, which had similarly been used as a pretense to justify Putin's attack.
These labs were supposedly located on the border with Russia and Russian-occupied
Crimea, were said to be funded by the US Department of Defense, and allegedly
worked on the development of biological weapons. These claims have been part of
the Russian disinformation campaign for years.

Positions against Putin

Notable, although not surprising, is the positioning of the largest German-language
conspiracy-ideological Telegram channel, run by Boris Reitschuster, against Russia’s
war of aggression. Reitschuster headed the Moscow office of Focus* from 1999 to
2015 and wrote several books critical of Putin's policies. Within the comment section
of his own channel, as well as in other conspiracy-ideological channels, he was and is
sometimes openly attacked for holding this position.

4 A well-known weekly news magazine in Germany, founded as an alternative to Der Spiegel.

Page 4


https://www.tagesschau.de/faktenfinder/biolabore-ukraine-usa-101.html
https://www.tagesschau.de/faktenfinder/biolabore-ukraine-usa-101.html

CeMAS
yry=ayi S
Alles Ausser Mainstream o |
An Boris Reitschuster: |
So einige Berichte der letzten Tage lassen mich daran |

zweifeln Das hier der selbe Boris Reitschuster Artikel
verfasst oder unter seinem Namen mit veroffentlichen
ldsst, der bisher die Berichte gemacht hat.

Ich weilt ja nicht ob er hier eine neue Eintrittskarte fur die
Bundespressekonferenz ldsen will:

Aber in punkto Ukraine, Russland und Amerika wére es
ganz gut auch mal bei Daniele Ganser, Rubikon, Ken FM
oder Nuoviso vorbei zu schauen =),

Ich glaube hier fehlt einfach der Mut zur Wahrheit. Der
Kriegstreiber war und ist die NATO. Nicht Russland und
nicht die Ukraine ™ _ Und selbstverstandlich die
Massenmedien. Was Putin macht, ist nach meiner
persdnlichen Meinung Selbstverteidigung.

Dr. Bodo Schiffmann 26.2.22

https://t.me/reitschusterde

Telegram

reitschuster.de

Verkalkuliert?

Putin, die Banderas und das ,faschistische” Volk.

Die Unkontrolliertheit, ja fast schon Panik, die den jiingsten
Auftritt von Putin kennzeichnete, konnte ein Zeichen dafir sein,
dass sich der Kreml-Herrscher grindlich verkalkuliert hat. Von...

162.1K @
Boschimo (Bodo Schiffmann), Feb 26 at 15:13

Figure 2: Bodo Schiffmann turns against Boris Reitschuster due to his position on the Russia-Ukraine war.
Translation: “To Boris Reitschuster:

Some of the reports in recent days lead me to doubt whether it’s the same Boris Reitschuster writing articles, or
allowing articles to be published under his name, who previously wrote these reports.

I don’t know whether he’s hoping to get a new ticket to the [German] government press conference here:

But re: Ukraine, Russia and America, it’s best to also have a look at Daniele Ganser, Rubikon, Ken FM or Nuoviso.
I think there’s just an unwillingness to face the truth here. The warmonger was, and is, NATO. Not Russia and not
Ukraine. And of course the mainstream media. What Putin is doing, in my personal opinion, is self-defence.

Dr. Bodo Schiffmann, February 26, 2022.”

Many were disappointed and accused him of spreading “mainstream” propaganda or
even being part of the conspiracy himself. Reitschuster's channel lost over 10,000
subscribers in the first week of 2022, and by the end of that year, the absolute loss of
subscribers had increased by another 5,000. Despite these developments on
Telegram, the channel still occupies the top position within the conspiracy-ideological
milieu with just over 300,000 subscribers (as of March 11, 2022).

Page 5



CeMAS

Abonnenten des Kanals "reitschuster.de"”

350k

300k

200k
150k

100k

Oct '20 Jan '21 Apr '21 Jul 21 Aet 121 Jan '22

Figure 3: Number of subscribers to the channel reitschuster.de as of March 11, 2022.

Oliver Janich positioned himself against both Putin and Ukraine. He integrated
Russia's war of aggression into an anti-Semitic worldview by portraying both state
leaders as influenced by Jewish factions and thus part of a Jewish world conspiracy.
According to his point of view, the war is being staged, or is merely a territorial dispute
within the same global conspiracy group. Of relevance for the dynamics of the overall
milieu in this context is that Janich portrayed the Russian far-right intellectual
Aleksandr Dugin as part of the Jewish world conspiracy and as a Satanist. This has
the potential to create divisions within the milieu, as Dugin's anti-Western Neo-
Eurasian territorial planning ideas and his so-called Fourth Political Theory had been
positively received and disseminated within the “New Right”, especially during the
2010s.? Despite his position against Putin, Janich's statements concerning Russia's
war during the period subject to analysis, i.e. the first week of the war, did not lead to
any significant decrease or increase in subscribers.

Distraction from COVID-19: The war as part of a great global
conspiracy
Oliver Janich is not the only one placing the war in a larger conspiracy-ideological

context. Within the milieu as a whole, a very clear connection has been made with the
pandemic and related topics concerning the establishment of a New World Order or

5See, for example, Salzborn, S. (2014). “Messianischer Antiuniversalismus: Zur politischen Theorie
von Aleksandr Dugin im Spannungsfeld von eurasischem Imperialismus und geopolitischem
Evangelium.” In A. Pfahl-Traughber (ed.), Schriften zur Extremismus- und Terrorismusforschung: Vol.
8. Jahrbuch fiir Extremismus- und Terrorismusforschung (1) (Vol. 8, pp. 240-258).



CeMAS

the poisoning of the population through vaccination. In her most influential post, with
277,532 views, Eva Herman claimed that the war is intended to distract from
compulsory vaccinations, as did Bodo Schiffmann and the Freie Sachsen. The
channels of AUF1 and Freie Medien as well as the channels of Bodo Schiffmann,
Reiner Fuellmich and Oliver Janich see the war as part of a conspiracy-ideological
master plan called the “Great Reset”.® Schiffmann, Janich and Reiner Fuellmich allege
that the war is intended to hasten the implementation process that began with COVID-
19. In an interview with the conspiracy-ideological “alternative” media outlet Bittel TV
on February 28, 2022, Fuellmich even claimed that he perceived no combat actions
taking place in Ukraine. The older conspiracy narrative of the New World Order (NWO)
is also used by AUF1 and Schiffmann in connection with the Great Reset. In one of the
analyzed posts, AUF1 particularly emphasized the role of “globalists” in the conspiracy.
The term is an anti-Semitic dogwhistle which is used particularly in conspiracy-
ideological and far-right milieus.

Conclusion: Pro-Russian positioning from the Vigils to the
Querdenkers

The Russian war against Ukraine plays a unique role within German conspiracy-
ideological milieus. A majority position in favour of Russia and Putin is not surprising,
as this has been part of the conspiracy-ideological milieu for years. Russia's initial
attack on Ukraine in spring 2014, the results of which included the annexation of
Crimea and the secessionist aspirations of the pro-Russian “People's Republics” of
Donetsk and Luhansk, resulted in nationwide pro-Russian demonstrations in Germany
under the name "Monday Vigils for Peace" (Montagsmahnwachen fiir den Frieden),
which can be considered the ideological predecessors of the later Querdenker
protests.” It was at these vigils that a receptive audience was found for conspiracy
theorists such as Kayvan Soufi-Siavash (Ken Jebsen/KenFM/apolut), Jiirgen Elsdsser
(COMPACT Magazin), Andreas Popp and Eva Herman (Wissensmanufaktur), Heiko
Schrang, the band Die Bandbreite, or Dieter Dehm who later became - and in fact still
are - active in the Querdenker movement. Other actors in the current protests made
their first major public appearances as part of the Monday vigils, such as the far-right
Reichsbiirger and the anti-Semite Nikolai Nerling (Der Volkslehrer, lit. "the People's
Teacher"). As with the Querdenkers, the composition of the protesters was highly
heterogeneous and included those who self-identified as civic activists, right-wing
extremists, those who identified as leftists and esoterics, as well as Reichsblirger and
other sovereignists. In 2014/15, the protesters opposed the official narrative of the war
as portrayed by Western governments and the reporting of establishment media

5The conspiracy-ideological term “Great Reset” refers to reflections by the lobbying arm of the
World Economic Forum on the restructuring of the world economy after the COVID-19 pandemic,
which were published by its founder Klaus Schwab and the economist Thierry Malleret in a book of
the same title in mid-2020. Since then, this expression has been used as an updated version of the
term New World Order (NWO). For a debunking: https://www.rnd.de/politik/great-reset-was-die-
verschworungserzahlung-so-gefahrlich-macht-VQ44NE735VF7DPGUPGS7JIOIDY.html

" The Querdenkers (lit. “lateral/cross thinkers”) are a protest movement that emerged to protest the
COVID-19 public health measures (e.g. lockdowns, mask mandates) and especially the vaccination
and testing requirements that emerged in Germany during the pandemic.

Page 7


https://www.rnd.de/politik/great-reset-was-die-verschworungserzahlung-so-gefahrlich-macht-VQ44NE735VF7DPGUPGS7JIOIDY.html
https://www.rnd.de/politik/great-reset-was-die-verschworungserzahlung-so-gefahrlich-macht-VQ44NE735VF7DPGUPGS7JIOIDY.html

CeMAS

outlets, as well as an alleged US world conspiracy, especially on the part of the Federal
Reserve Bank, which supposedly held the aim of world domination.

The continuities between the vigils and the conspiracy-ideological protests in the
context of the COVID-19 pandemic go beyond the individuals involved. Then as now,
the state-funded Russian media RT Deutsch and Sputnik/SNA formed and still form a
significant “alternative” source of information for the conspiracy-ideological milieu in
Germany. Through its state media, Russia delivers conspiracy narratives,
disinformation, and supposedly "suppressed" perspectives that find resonance in their
rejection of the official narrative.

Telegram analysis of the Ukraine war: RT DE
dominant in the conspiracy-ideological milieu

The Russian war of aggression against Ukraine began on February 24, 2022; a war
that Russian state media would use to spread their distorted perception of reality
throughout Germany as well. On March 2, in response to the proliferation of Russian
propaganda, EU Commission sanctions came into force against RT and Sputnik, and
internet service providers were required to block their websites. But what role did RT
DE's media offerings play in Germany? A new CeMAS analysis of the most shared links
in German-language conspiracy-ideological Telegram channels and groups during the
first week of the war illustrates the success of RT DE as well as the relevance of QAnon
as an amplifier of Russian disinformation.

The Russian state media outlet RT DE had only begun broadcasting its program via
satellite and the Internet in December 2021. On February 1, 2022, the broadcasting of
RT DE in Germany was banned as it did not have the required licence; the ban included
broadcasting over the internet. RT DE filed an objection, which was unsuccessful,
although the actual court case is still pending. RT DE nevertheless continued to
broadcast over its website. At the end of February and beginning of March 2022, in
response to the war of aggression against Ukraine and the spread of disinformation by
RT DE and Sputnik, the Council of the European Union banned the broadcasting of
both of these “alternative” media outlets until the end of the war and the end of
disinformation activities in the EU. Since then, RT has suspended its live program
within the EU. RT DE was also banned on Telegram in early March 2022 due to
“violations of local laws.” Previously, the channel had gained more than 24,000 new
subscribers at the start of the war on February 24, 2022. Before it was blocked, RT DE
briefly reached over 111,000 subscribers on Telegram at the beginning of March.

Page 8


https://www.deutschlandfunk.de/russischer-staatssender-rt-darf-in-deutschland-auch-weiterhin-nicht-senden-110.html
https://www.consilium.europa.eu/de/press/press-releases/2022/03/02/eu-imposes-sanctions-on-state-owned-outlets-rt-russia-today-and-sputnik-s-broadcasting-in-the-eu/
https://www.t-online.de/digital/internet-sicherheit/internet/id_100005506/telegram-sperrt-kanal-von-propagandasender-rt-de.html

CeMAS

Entwicklung der Telegram-Abonnent:innen von RT DE

04.03.2022
RT DE wird auf Telegram eingeschrankt

24.02.2022

28.09.2021 eginn des russ. Angriffskriegs

RT DE wird auf YouTube geldscht

Jul 2020 Jan 2021 Jul 2021 Jan 2022

Figure 4: Evolution in Telegram subscribers of RT DE up to March 18, 2022.

This further restricted RT DE's distribution channels. According to the German news
program Tagesschau, YouTube had already removed the broadcaster at the end of

September 2021 due to the spread of disinformation regarding COVID-19.

Viral disinformation: RT DE was the most-shared news site on
Telegram

In order to understand the role of RT DE as a propaganda tool in Germany, the most-
shared media outlets on Telegram were examined during the first week of the war.
The analysis of the most-shared links in the first week of the Russian war of aggression
on Ukraine in German-language conspiracy-ideological Telegram channels and chat
groups shows that RT DE was the milieu's central source of information. In one week,
more than 5,770 links to de.rt.com were found in the analyzed posts from 1,982
channels and 1,539 groups of the conspiracy-ideological and far-right spectrum on
Telegram. Among the mainstream media outlets, the most commonly shared within

the milieu were Die Welt and BILD.

Page 9



CeMAS
Position Number of shared links News page:
1 5,772 de.rt.com
2 2,229 report24.news
3 2,051 welt.de
4 2,020 kopp-verlag.de
5 1,951 uncutnews.ch
6 1,541 epochtimes.de
7 1,431 bild.de
8 1,299 n-tv.de
9 1,275 wochenblick.at
10 1,210 anti-spiegel.ru

Figure 5: List of the ten most-shared establishment and “alternative” news sites within German-language
conspiracy-ideological Telegram channels and groups during the first week of the war in Ukraine.

QAnon channels and groups shared links to RT DE particularly
often

The German-language domain of RT DE was most often shared within its own
Telegram channel (175 times), which is not particularly remarkable. The following ten
channels include both high-reach channels, such as the channel operated by Eva
Herman (currently second place within the overall environment) or Schubert's
Lagemeldung (“Status Report”), as well as microchannels with subscriber numbers in
the low three digits. It is striking that 70 percent of the channels that shared links to
RT DE can be attributed to the conspiracy-ideological QAnon submilieu (places 1to 3
and 7 to 10).

Page 10



CeMAS
Links to RT DE Subscribers Telegram channel
0 175 84,137 RT DE
7 QANONYMOUS KANAL
1 106 33,933 DEUTSCHLAND« & USA
Patriots United
2 90 6,032 17News17 £
3 78 10,596 Folge dem Plan
Schuberts Lagemeldung - Stefan
4 57 51,526
Schubert Offiziell
5 56 213,760 Eva Herman Offiziell
6 45 12,057 KOPP Report
7 41 243 QAnon-Kanal 1
8 41 2,063 X RalphBernhardKutza
9 37 162 QAnon-Kanal 2
10 37 6,949 Hammer News (Nana Albert)

Figure 6: Table of German-language conspiracy-ideological channels which most frequently shared links to the

domain of RT DE in the first week of 2022. As of March 18, 2022.

The analysis of the top Telegram chat groups also shows that most links to RT DE
were shared within the broadcaster's own comment section. The ten subsequent
groups in which RT DE was most frequently shared include AlternativeMedien in first
place, in which automated links to RT DE were shared mostly by a bot. The following
places are occupied by the chat groups of the channels of the conspiracy theorist
Bodo Schiffmann (Alles Ausser Mainstream Links und Medien / KEINE CHATS (2), the
“alternative” media outlet Uncut-News (3), and the journalist and former head of the
Moscow office of Focus, Boris Reitschuster (4). In contrast to the channels, among
the chat groups that shared links to RT DE, only three groups could be assigned to the
QAnon submilieu (in places 5, 6 and 8).

Content of the RT DE links with the widest reach

Page 11



CeMAS

After analyzing the channels and groups that shared links to the domain of RT DE, the
content of the most frequently-shared links was analyzed. At the top of the most-
shared links to RT DE on Telegram were those to the live program of the broadcaster
on the Internet (275 times) as well as to its continuously-updated live ticker on the
Russian war of aggression against Ukraine (197 times). For the content analysis, the
following ten most-shared links to articles on RT DE were taken into account.

All ten of the analyzed links from RT DE with static content during the period of
analysis dealt with different topics relating to the war. Five out of ten of the most
shared links were opinion articles, while the remaining RT contributions included four
reports on other topics (rising energy prices, RT's ban within the EU) as well as an
interview with Maria Sakharova, the spokeswoman for the Russian Foreign Ministry.

Within RT DE's most-shared reports concerning the war in Ukraine, two made a
connection to COVID-19. The most-shared article (165 times) highlighted that after the
start of the war of aggression, and in contrast to Russia and Belarus, Ukraine was no
longer classified as a high-risk area by the Robert Koch Institute (RKI) “overnight”. In
addition, the German government had supposedly promised rapid support for the
reception of refugees. RT DE also noted the low vaccination rate in Ukraine. The article
encourages the interpretation that the RKI arbitrarily determines its classifications
according to political interest.

In another article, RT DE spread a rumor concerning US-funded bio labs in Ukraine
that were supposedly working on biological warfare agents, which had also been
widely shared within German-speaking conspiracy-ideological milieus. This rumor
and its spread on Twitter was simply reported by RT DE without criticism.® At the end
of the article, RT DE attributed the origin of the rumor that the US was working on
biological and chemical weapons on the Russian and Chinese borders to
“speculation” by Nikolai Patrushev, the Secretary of the Russian Security Council. He
had supposedly said this in an interview in response to the question of whether China
had deliberately caused the pandemic. Through this quote, RT made a connection to
COVID-19 and provided it with the authority of a senior Russian official. In addition, RT
reports ranked among the top ten most-shared links regarding rising energy prices
due to the war, as well as the banning of RT and Sputnik within the EU.

In the opinion articles, which, according to RT DE, do not necessarily reflect the
opinion of the editors, the position was clearly in favour of Putin and against the West
and Ukraine. In particular, the various authors took up the false information initially put
forward by Russia concerning a supposed genocide in eastern Ukraine that had
allegedly taken place since 2014. They accused the West of completely ignoring these
atrocities from the Ukrainian side.® Another topic of the opinion articles supported the
Russian narrative concerning the “denazification” of Ukraine. In their contributions, the
various authors emphasized the Ukrainian far-right Azov Regiment, which was formed
in response to Russian aggression against Ukraine in 2014 and has since been

80n March 11, 2022, Russia made these allegations at a specially-convened emergency meeting of
the UN Security Council, where they were dismissed as propaganda by the United States, Britain and
France. https://www.tagesschau.de/ausland/amerika/un-russland-biowaffen-101.html

°The International Court of Justice had ruled in mid-March 2022 that there was no substantial
evidence of genocide at the time, https://www.tagesschau.de/ausland/europa/igh-zu-ukraine-
103.html.

Page 12


https://www.tagesschau.de/ausland/amerika/un-russland-biowaffen-101.html
https://www.tagesschau.de/ausland/europa/igh-zu-ukraine-103.html
https://www.tagesschau.de/ausland/europa/igh-zu-ukraine-103.html

CeMAS

integrated into the Ukrainian National Guard. The regiment and the associated
movement played and continue to play an important role for certain segments of
European and international right-wing extremism, and it also maintains contacts
within Germany. Putin used the Azov Regiment as an excuse to portray the whole of
Ukraine as fascist, a point of view which the authors took on. One author wrote that
the Azov Regiment “sets the rules of the game” in Ukraine and prevents the formation
of a “real” opposition. She implied that there was a collaboration between the
Ukrainian government and the far-right regiment - reflecting the Kremlin's argument
- but did not want to say whether this was out of fear or out of conviction. The
existence of Azov in Ukraine is quite problematic, but the authors of the most-shared
opinion articles on RT DE used the regiment as part of propaganda to justify Russia's
war of aggression against Ukraine in violation of international law.

Another opinion piece claimed that the shots fired by snipers at protesters back on
the Maidan in 2014, which contributed to the decision to oust pro-Russian President
Yanukovych, had already been part of a false flag operation.® The pro-Western-
oriented Ukraine had therefore been built on a lie.

The most-shared “alternative” media during the first week of the
war

The final part of this analysis provides a brief overview of the other most-shared
internet domains of “alternative” media beyond RT DE.

OFalse flag operations are actions or events that have taken place or are supposed to have taken place
“under a false flag”. An example of a real false flag operation is the attack on the radio station Gleiwitz
on August 31, 1939, which was alleged to have been carried out by Polish guerillas, but was actually
carried out by SS members. Along with other events, it served as a pretense for the German invasion
of Poland the next day. Conspiracy ideologues allege that terrorist attacks, such as the Islamist attacks
of September 11, 2001 in New York or of November 15, 2015 in Paris were false flag operations carried
out in order to justify restricting the rights of the population.

Page 13


https://www.dw.com/de/asow-regiment-die-extremisten-in-mariupol/a-61142241
https://www.belltower.news/interview-zur-ukraine-asow-verdankt-seine-existenz-dem-krieg-128347/
https://www.belltower.news/interview-zur-ukraine-asow-verdankt-seine-existenz-dem-krieg-128347/
https://www.zeit.de/politik/ausland/2022-03/asow-regiment-ukraine-rechtsextremismus/komplettansicht

CeMAS

Number of shared links | “Alternative” media outlet | Attribution

1 5,772 de.rt.com Russia

2 2,229 report24.news Austria

3 2,020 kopp-verlag.de Germany

4 1,951 uncutnews.ch Switzerland
5 1,541 epochtimes.de International
6 1,275 wochenblick.at Austria

7 1,210 anti-spiegel.ru Russia

8 1,203 tkp.at Austria

9 1,188 reitschuster.de Germany
10 | 717 aufl.tv Austria

Figure 7: Table of the top ten “alternative” media outlines according to the number of links shared in the first
week of the Russian war of aggression in Ukraine.

In addition to the actors whose links had already been most widespread in the milieu
on Telegram before the 2021 federal election in Germany, the domains of the KOPP
publishing house, anti-spiegel.ru and the Austrian blog tkp.at have been added.” It is
striking for the time period that only two of the ten most-shared “alternative” media
outlets are primarily based in Germany, four in Austria, two in Russia, one in
Switzerland, and one internationally.

The KOPP publishing house has been spreading disinformation, right-wing
esotericism, conspiracy theories and right-wing populist rhetoric for decades.” At the
beginning of the 2010s, Eva Herman briefly hosted a news program for the publisher's
online portal.

The Anti-Spiegel website has been operated by the author and blogger Thomas
Roper, who is based in St. Petersburg, since at least 2018. He spreads disinformation
and conspiracy theories on his website. Roper is openly supportive of Putin and

INot among the ten most-shared “alternative” media outlets were, in comparison,
journalistswatch.com, tichyseinblick.de and tagesereignis.de. The analysis for the month leading up
to the German federal election in 2021 can be found here: https://cemas.io/publikationen/die-
bundestagswahl-2021-welche-rolle-verwoerungsideologien-in-der-demokratie-spiele/die-
bundestagswahl-2021-welche-rolle-verwoerungsideologien-in-der-demokratie-spiele.pdf

L2¢f, Hunger, A. (2016). ,,Gut vernetzt — Der Kopp-Verlag und die schillernde rechte Publizistenszene.”
In S. Braun, A. Geisler & M. Gerster (eds.), Strategien der extremen Rechten (pp. 425-437). Springer
Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-01984-6_19

Page 14


https://cemas.io/publikationen/die-bundestagswahl-2021-welche-rolle-verwoerungsideologien-in-der-demokratie-spiele/die-bundestagswahl-2021-welche-rolle-verwoerungsideologien-in-der-demokratie-spiele.pdf
https://cemas.io/publikationen/die-bundestagswahl-2021-welche-rolle-verwoerungsideologien-in-der-demokratie-spiele/die-bundestagswahl-2021-welche-rolle-verwoerungsideologien-in-der-demokratie-spiele.pdf
https://cemas.io/publikationen/die-bundestagswahl-2021-welche-rolle-verwoerungsideologien-in-der-demokratie-spiele/die-bundestagswahl-2021-welche-rolle-verwoerungsideologien-in-der-demokratie-spiele.pdf

CeMAS

published a book of his speeches in 2018. Anti-Spiegel operates a broadcast on the
conspiracy-ideological NuoViso Internet portal.

The Austrian blog tkp describes itself as a “blog for science & politics” as well as an
“editorial network”. The main person behind the blog is the physicist Peter F. Mayer.
In terms of content, tkp offers the usual mix of conspiracy-ideological articles about
the pandemic and the government measures to contain it, as well as contributions
directed against NATO and Ukraine.

Conclusion: RT DE plays a major role in the conspiracy-ideological
milieu
This short analysis illustrated the role that RT DE in particular plays in the conspiracy-

ideological milieu in Germany. RT DE was by far the most-shared media source in the
first week of the war in the relevant channels and groups on Telegram.

Conspiracy theorists spread in part unfiltered propaganda from the Kremlin and thus
become an important source of Russian disinformation, at least within their own
milieu.

Method

The data for the analysis were collected in the first week after the start of the war in
Ukraine, i.e. in the period from February 24 to March 3, 2022. The source was the
continuously-updated CeMAS dataset of selected Telegram groups and channels
from the conspiracy-ideological milieu. The analytical process was based on the
analysis of media reception during the German federal election in 2021. The procedure
comprises three steps: data extraction, data cleaning and data evaluation.

In the first step, all Telegram messages from the given period containing at least one
link were identified. Using a Python script, the external links were then extracted from
the messages for further analysis.

During data cleaning, the links were parsed in order to be easier to compare. For this
purpose, frequently used URL shorteners were replaced by their target links (e.g. bit.ly,
tinyurl.com or kurz.rt.com). Furthermore, missing schemas (HTTP) were added,
Google amp links were converted, some subdomains were removed (e.g. www. and
m. for mobile versions), alternative domains of the same websites were merged (e.g.
youtu.be to youtube.com) and known query parameters were removed for tracking
(e.g. utm_source or fbclid).

For the analysis, these "cleaned" links were used to determine the most common
domains, and for selected media and platforms, the most common links were selected
for a qualitative analysis. For links from RT, the number of shares of these messages
in Telegram channels (excluding forwards) were also recorded in order to be able to
estimate their reach.

A total of 118,193 posts containing links were analyzed, drawn from 3,521 channels and
groups. In the prepared data were telegra.ph (1,314 links), Opera News (175 links) and

Page 15


https://portal.dnb.de/opac.htm?method=simpleSearch&cqlMode=true&query=idn%3D1169425909

CeMAS

Upday (47 links) pages, which served as intermediary links to other content. These
were not able to be considered in the analysis.

Sources

Telegram

Page 16



